Sunday 8 May 2011

because i am a friend !!

greetings...

eheee....xtau la apa penyakit aku nih...asal nak buat entry baru je musti aku gelak dulu...walhal aku nak share benda sikit punye siyes nih...ekekeke...*tengok!!gelak lagi *  ini special dedication for my veryyyyy BEST friend yang AKAN AKU BAGITAU jap2 lagi nama beliau...and ini jugak untuk semua2 la yang bernama sahabat kat atas muka bumi nih....


ok done with the intro !


as my blog has nothing yang boleh di banggakan and boleh bagi benefits pada mereka2 yang singgah...n sudi membaca...*big hug for you guys* ,maka i've decided to share some tips on how to kekalkan sesebuah tali yang namanya PERSAHABATAN. sebab pada pendapat aku lah,tak ramai yg kisah pasal benda2 ni...itu yang jadi kes tikam2 dari belakang tu....rasanya tak perlu bagi contoh aite ? ehehe...jommm baca ni korang.....*backgound music : lagu rapuh by opick...ekekeke,,,untuk bagi effect yg lagi berkesan...ngee~~*





bila berkawan,orang kata macam bercinta jugak...mula2 best je...dunia ni kita yang punya...ekekeke....tp bila dah lama kenal,baru tahu mcm mana perangai sebenar kawan kita tu...see ! bila jadi macam ni...i meant bila sampai masa yang korang kata " oh,macam ni rupanya perangai dia " ok fullstop...ape ni korang....sebagai seorang yang korang dah anggap dia sebagai kawan,takde la istilah macam ni macam tu...sepatutnya,kalau korang rasa perangai dia yang macam ni tu buruk,korang tegur la...betulkan dia...tapi ayat mau jaga la...ehehe...jangan main ckp je...wajib perang besar...sebab org kata,once a friend,forever will be friend...dlm bersahabat,xde istilah 'ex' ...betul tak ? ke ade sesetengah org yg bila gaduh dengan member dia, dia akan kata..."eh...itu ex-kawan aku" heheh...kalau ada tak tau lahh...memang teruk benar la korang !

bila korang tegur dia,mesti dia terasa aite ? masa ni la korang kena jalankan kewajipan korang sebagai yang namanya sahabat....masa nak tegur tu masukkan la sikit elemen2 keagamaan ke...DON'T ever tegur dia tp dalam masa yang sama korang bahan dia...okayy ?

lepas tu...once korang dah mengaku bersahabat dengan si polan bin si polan ni,korang jauhkan la daripada mengata dia...ish ! JANGAN sesekali mengata kawan korang,...ataupun,tumpang mengumpat pasal dia dengan kawan2 yang lain...ini benda yang paling semua orang benci kan bila berkawan...kat depan punya la baik hati...tapi dekat belakang....Tuhan je yang tahu...sedih bagi seorang kawan bila dapat tahu orang yang dia panggil sahabat,mengumpat pasal dia....treat people as you want to be treated ok ! insyaallah...persahabatan korang akan last forever bila semua orang jujur dan takde yang bersikap double-faced...bila tak puas hati,cuba sedaya upaya,no matter how hard,untuk bagitau dia face to face...ini tidak,tak puas hati dengan sorang,pastu korang gi cerita dekat org lain...pastu yang org lain tdi cerita pulak dekat org lain yang lain...tak ke naye tu...dah keje jadi mengumpat pulakk...take this advice,just tell him/her directly...berbincang heart to heart...insyaallah settle la nnt benda yang tak puas hati tuh...

lepas tu,untuk tambah kasih sayang korang ,bila hendak berkawan tu,niatkan kerana ALLAH...khususnya kepada yang muslim...sebab,niat kita yang macam tu bukan je membolehkan kita dapat pahala...malah...Dia pun akan tolong jaga perhubungan tu untuk kita... :) Dia tolong pegangkan tali persahabatan ni untuk kita....ukhuwah fillah abadan abadaa...ingat tu .. :) selain tu,panggil la kawan korang tu dengan nama yang baik2...sayang ke ape ke...itu memang secara psikologinya boleh tolong mengeratkan korang....dia pn akan lebih sayang korang...

HARGAI kawan korang seadanya....tolong la tolong la hargai seseorang kawan tu people....lagi2 bila kawan yang sangat baik...yang suka menasihat orang....jangan la sebab kawan korang tu suka membebel and suka menasihat korang untuk jadi lebih baik,korang jadi menyampah dengan dia,thus korang tinggalkan dia sebab tak suka orang nasihat korang...sebab  ada hadis atau surah *maaf,lupa* yang mengatakan...'boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu padahal ia amat bermakna buatmu..dan boleh jadi kamu amat menyukai sesuatu pdahal ia amat buruk untukmu'


defend kawan korang bila perlu ! bila dia di burukkan oleh orang lain...jangan pergi join pulakk... bila ada orang yang sedang memburukkan kawan korang,yes,you should defend her/him as much as you can...perbetulkan tanggapan orang terhadap kawan korang bila berlaku silap paham....nenanti mesti dengan sendirinya orang akan respect korang...


aku rasa itu jelah yang aku amalkan setakat ni....yang aku suka untuk berkongsi dengan korang....untuk orang yang nak berkawan tapi ada niat sebalik maksud kawan tu,jangan la...lebih baik lupakan...tak kemana niat korang tu...and jangan lah berkata macam ni dekat orang yang korang nak buat kawan tu... "aku tengok muka kau pun aku tau kau jenis yang macam mana " .. JANGAN OKAYY...sebab sebenarnya korang tengah berkata pada diri sendiri bila korang kata macam tu...sebab korang sangat belum knl dia...
               
                         ******************************************************


err...saya tak kata saya kawan yang baik bila tulis tips2 ni...tp saya juga tengah berusaha untuk jadi kawan yang terbaik ! saya kata ini entry saya tujukan buat kawan sy,sebab dia buat saya sangat sedih sebab dia termenangis bila tengok saya dah boleh jalan...dia peluk saya and kata "alhamdulillah nie dah boleh jalan...orang hepi sangat sampai nak nangis"  and yes! she did...she cried..dia buat hati saya sangat tersentuh...belum pernah orang hepi macam tu untuk saya...indah sangat bila hati ni ikhlas bersahabat.... 
thank you fatin...thank you from the bottom of my heart...


here  i have something for you SITI NORFATIN BINTI MOHD HUSIN...*orang nak baca ni depan2 orang malu ke ten..ehehe..maka,orang pun buat ni dekat blog jelah...so that the whole world knows that i love you more*


read this slowly okay...and ini pun,untuk korang jugak...ye! ye! korang yang baca la...heheh

what would you do if you never got the chance to say I AM FRIENDS with all of my family and they know i love them ?
people live.but people die.i want to tell you that you are a friend...
if you die tomorrow (GOD FORBID)..YOU WOULD BE IN MY HEART...WOULD I BE IN YOURS ??
DEAR FATIN,
we might be BEST FRIENDS one year,pretty good friends the next year...
don't talk that often the next,and DON'T WANT TO TALK at all the year after that...
so, i just wanted to say, even if i never talk to you again in my life, YOU ARE SPECIAL TO ME and you have made difference in my life...
i LOOK UP to you,RESPECT you, TRULY CHERISH you, most of all I CARE about friends...
you might feel like you have NO FRIENDS at all, just remember this and take comfort in knowing somebody out there CARES ABOUT YOU AND ALWAYS WILL...i care about YOU !!!
sincerely from : munirah@munie@Nie..
*****************************************

if nak,korang boleh copy this one of many forwarded email written by anonymous dan send kat kawan2 korang...itu saja yang aku nak bebelkan untuk entry kali ni...pasal pagi2 lagi bangun dah dengar lgu sedih kan...tak pasal2 aku pon jadi sedih bila conteng2 blog nih...ekekeke....harap korang sudi baca...


sehingga jumpa lagi..
thank you ^^.
 p/s : really hope i can benefit people yang follow sini.. :')















No comments:

Post a Comment

bad words are not allowed people....please keep this site clean.. :)thank you